U większości osób z Zespołem Aspergera występuje zaburzenie myślenia krytycznego – zarówno w odniesieniu do swojej osoby i własnych czynów, umiejętności, możliwości itp., jak i do innych osób czy organizacji. Efektem tego jest niezwykle wysoka samoocena i brak umiejętności obiektywnej oceny siebie i swojej pracy (a dokładniej, brak obiektywnych danych) – często dodatkowo połączony ze ślepotą umysłu i brakiem zdolności wyłapywania różnych dyskretnych, pozawerbalnych komunikatów od innych osób (np. niezadowolonych min).
Pozytywną konsekwencją takiego stanu rzeczy jest brak kompleksów, czy innych negatywnych konsekwencji emocjonalnych niskiej samooceny. Negatywną – mniejsze dążenie (lub jego brak) do pracy nad własną postawą, jakością własnej pracy itd. – ogólnie zwanego „samodoskonalenia”.
Jak pomóc AS-owi pracować nad sobą?
Podstawą jest udzielanie takiej osobie możliwie częstego feedbacku, w szczególności:
- nie bazujący na kontekstach i skrótach myślowych, które dla osoby z Zespołem Aspergera mogą być po prostu niezrozumiałe
- pozycjonujący AS-a na tle innych osób w grupie/zespole
- skupiający się na konkretnych aspektach do poprawy
- wskazujący przykłady konkretnych zachowań, które są źle postrzegane (najlepiej wraz z literalnymi cytatami albo przypomnieniem konkretnej sytuacji)
- wskazujący, które z tych zachowań/aspektów są ważniejsze, a które mniej ważne